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[:ca]Sant Antoni Abad i Sant Pau Eremita s.XVI[:es]San Antonio Abad y San Pablo Ermitaño s.XVI[:]

[:ca]Sant Antoni Abat i Sant Pau Eremita.

Oli sobre taula

150 x 125 cm

Segle XVI

Depositat a l’església parroquial de Sant Maure i Sant Francesc d’Alcoi des de 1976.

Obra restaurada amb motiu de la mostra La Faz de la Eternidad, La Llum de les Imatges, a Alacant el 2006.

L’obra representa tres escenes diferents: la visita de Sant Antoni Abat a Sant Pau Eremita; la mort de Sant Pau i l’ascensió al cel de sant Pau acompanyat per dos àngels.

L’escena està presa de La Llegenda àuria de Iacopo da Varazze (s. XIII). En primer terme es poden apreciar les figures dels dos sants que es troben en actitud de saludar-se amb una abraçada. S’hi pot notar com el que presenta més moviment és la figura de sant Antoni, que és qui fa la visita.

Sant Antoni es troba representat amb l’hàbit de monjo de l’orde dels hospitalaris, amb capa marró i la creu egípcia o tau, que va ser el seu emblema.

A sant Pau se l’acostuma a representar mig nu i vestit únicament amb unes vestidures fetes de fulles de palma.

En l’escena següent, la intermèdia, s’observa la mort de l’eremita i sant Antoni envoltat per dos lleons. Segons l’hagiografia de sant Jeroni, Vita Sancti Pauli primi eremitae (s. IV), San Pau era egipci i pertanyia a una família d’alta posició social; per tant, va rebre una gran educació. Ho va deixar tot per marxar al desert, després de ser denunciat per ser cristià. Segons els escrits, sant Pau no hi va tornar mai i va passar tota la seua vida al desert, únicament alimentat pel pa que li duia un corb. A la fi de la seua vida, va rebre la visita de sant Antoni Abat, al qual li va demanar ser enterrat en una fossa que, segons sant Jeroni, va ser excavada per dos lleons.

La tercera escena que apareix en aquesta obra és l’ascens de san Pau al cel acompanyat per dos àngels.

Segons l’anàlisi realitzada per Hernández Guardiola en el catàleg de la Llum de les Imatges, La Faz de la Eternidad (p. 246), aquesta obra podria provenir del taller dels Requena, més concretament de Vicent Requena «El Jove» (València, 1556 – ca. 1607), ja que la factura de les figures i les vestidures tenen concordances amb certes obres propietat d’aquest taller, que va estar actiu en el mateix moment que l’aparició dels Hernando a la zona de València i del taller dels Macip de la mà de Joan de Joanes (Bocairent, 1505 – 1579).

Bibliografia:

  • Ferrer Orts, A y Aguilar Díaz, A. Los Requena, una enigmática familia de pintores del renacimiento. A propósito de Gaspar Requena «el Joven». Archivo español de Arte, LXXXII, 326. Abril – Junio, 2006. pp. 137-154.
  • Hernández Guardiola, L. San Antonio Abad y San Pablo ermitaño. Fitxa 56 en cat. exp. La Faz de la Eternidad. La Luz de las Imágenes. Generalitat Valenciana, 2006. pp 246-247.

Exposicions:

  • La Luz de las Imágenes. La Faz de la Eternidad. Alacant. 2006.

Text: Lucia Romero Segura

[:es]San Antonio Abad y San Pablo Ermitaño

Óleo sobre tabla.

150 x 125 cm.

Siglo XVI

Depositado en la iglesia parroquial de San Mauro y San Francisco de Alcoy.

Obra restaurada con motivo de la muestra La Llum de les Imatges, La Faz de la Eternidad, en Alicante en 2006.

La obra representa tres escenas diferentes; la visita de san Antonio Abad a san Pablo Ermitaño; la muerte de san Pablo y la ascensión a los cielos de san Pablo.

La escena esta tomada de la La Leyenda dorada de Jocobo de la Vorágine (s.XIII). En primer término se pueden apreciar las figuras de los dos santos que se encuentran en actitud de saludarse fundiéndose en un abrazo, notar que el personaje que demuestra más movimiento es la figura de san Antonio que es el que hace la visita.

San Antonio, esta representado con el hábito de monje de la orden de los hospitalarios, con capa marrón y la cruz egipcia o tau, que será su emblema.

A San Pablo, tradicionalmente se le representa semidesnudo y cubierto por tan solo un ropaje hecho de hojas de palma.

En la escena siguiente, en la intermedia, se observa la muerte del ermitaño, y aparece san Antonio rodeado por dos leones. Según la hagiografia de San Jerónimo, Vita Sancti Pauli primi eremitae (s. IV), San Pablo era egipcio y pertenecía al seno de una familia adinerada que le dió una gran educación. San Pablo, abandonó todo y marchó al desierto después de ser denunciado por ser cristiano. Según los escritos, san Pablo no volvió jamás y pasó toda su vida en el desierto, alimentado únicamente por el pan que le llevaba un cuervo. En el fin de su vida recibió la visita de San Antonio, y a éste le pidió ser enterrado en una fossa, que según san Jerónimo, fue excavada por dos leones.

La tercera escena que aparece en esta obra, es el ascenso de san Pablo a los cielos acompañado por dos ángeles.

Según el análisis realizado por Lorenzo Hernandez Guardiola en el Catálogo de La Llum de les Imatges, La Faz de la Eternidad (p. 246) esta obra podría pertenecer al taller de los Requena, más concretamente a Vicente Requena «El Joven» (València, 1556-ca.1607), según el análisis del restaurador de la obra y por los elementos dados en la factura de las figuras y las vestiduras, se aprecian concordancias con obras propiedad de este taller. Hay que señalar que el taller o talleres de los Requena estuvieron activos en el mismo momento que aparecieron los Hernando en la zona de Valencia, y que el taller de los Macip, de mano de Joan de Joanes (Bocairente, 1505-1579).

Bibliografia:

  • Ferrer Orts, A y Aguilar Díaz, A. Los Requena, una enigmática familia de pintores del renacimiento. A propósito de Gaspar Requena «el Joven». Archivo español de Arte, LXXXII, 326. Abril – Junio, 2006. pp. 137-154.
  • Hernández Guardiola, L. San Antonio Abad y San Pablo ermitaño. Fitxa 56 en cat. exp. La Faz de la Eternidad. La Luz de las Imágenes. Generalitat Valenciana, 2006. pp 246-247.

Exposiciones:

  • La Luz de las Imágenes. La Faz de la Eternidad. Alicante. 2006.

Texto: Lucia Romero Segura

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